Commerciële Doeltreffendheid en Klanten Relaties
- In de aanpak van zijn klanten is de verkoper soms te verlegen of te ambitieus, hij is soms oppervlakkig en teveel op korte termijn gericht, hetgeen zijn business potentieel op langere termijn zal beperken.
- Hij denkt, wilt of durft de relatie met zijn klant niet uit te diepen, noch oprecht nieuwsgierig te zijn om de persoon achter de koper beter te leren kennen.
- Hij duwt zijn producten en laat geen ruimte voor discussie die hem nochtans cruciale informatie rond de context van de klant zou kunnen geven …
- Hij loopt bijgevolg het risico de basis noden van zijn klant uit het oog te verliezen: beluisterd, begrepen en begeleid worden.
- De verkoper is een “medicament leverancier” daar waar hij “huisdokter” moet zijn …
Expressio helpt verkopers hun klantenrelaties te ontwikkelen door de korte termijn “hard selling” mindset te laten evolueren naar een langere termijn visie van hun klanten. Van “push” naar “pull”. Met andere woorden: de plaats van de klant innemen, zijn noden begrijpen, en hem genoegen en enthousiasme brengen voor zijn aankoop is meer dan alleen "verkopen".
Door middel van communicatie oefeningen, rollenspelen, beproefde modellen en gepersonaliseerde feedback zal de opleider bij de verkoper nieuwe klanten reflexen ontwikkelen die zijn commerciële relaties zullen bestendigen.